Inscenizacje i ekranizacje „Zemsty” ostatnidzwonek.pl
      Zemsta | inne lektury | kontakt | reklama | Wersja mobilna
streszczenieopracowaniebohaterowieżycie i twórczość autoratest   

Jesteś w: Ostatni dzwonek -> Lektury -> Zemsta

Inscenizacje i ekranizacje „Zemsty”

Prapremiera (pierwsze przedstawienie) Zemsty odbyła się w 12 maja 1834 we Lwowie. Był to również rok ukazania się „Pana Tadeusza”. W zaborze rosyjskim ze względu na panującą cenzurę wystawiano i wydawano ją pod tytułem „Zemsta za mur graniczny.”

W Teatrze Polskim, zwanym swojego czasu „Domem Fredry”, pierwsze przedstawienie pod tytułem Zemsta za mur graniczny, odbyło się w 1912 roku, a w obsadzie znaleźli się m.in. Michał Szobert, Wanda Tatarkiewiczówna, Józef Węgrzyn i Jerzy Leszczyński.

Zemsta należy do najczęściej inscenizowanych utworów w Polsce. Niektóre spektakle cieszyły się takim powodzeniem, że grano je po kilkaset razy. Przykładem może być Zemsta z 1988 roku w reżyserii Kazimierza Dejmka, wystawiana w Teatrze Polskim w Warszawie.
Później o 10 lat, bo w 1998 roku reżyserował i wystawiał ją w tym samym teatrze Andrzej Łapicki. W rolę Cześnika wcielił się Daniel Olbrychski, Rejentem był Ignacy Gogolewski, Papkinem – Damian Damięcki. Łomnicki uznał, że była to trafiona i dobra obsada: „Mam nadzieję, że stworzyłem słoneczną, pogodną „Zemstę” – powiedział w wywiadzie dla „Życia” w lipcu 2001 roku.

W 1875 roku Teatr Polski w Poznaniu uroczyście zainaugurował swoją działalność przedstawieniem komedii Zemsta. Po 130 latach istnienia sięgnął do tej tradycji i 29 października 2005 roku wystawił na swojej scenie ten sam spektakl. Wyreżyserował go Piotr Cieplak. Była to inna, bardziej „współczesna” interpretacja dramatu, ale ze stale aktualnym wydźwiękiem komedii np. Papkin (Adam Łoniewski) „uzbrojony” był nie w szablę, a w kij baseballowy. A ze spisywanego mozolnie testamentu, pod koniec przedstawienia, zrobił „samolocik” i wypuścił go nad widzami. Muzycznie uświetnił występ zespół „Kormorany” , niegdyś związany z wrocławskim podziemiem nagraniowym.

Wojciech Pszoniak postanowił nadać komedii jeszcze inny kształt i „zaadaptować” ją do schematu teatru szekspirowskiego. W styczniu 2007 wytypował „kadrę” aktorską i przymierzał się, po zakończeniu prac na planie, do wystawienia spektaklu w warszawskim teatrze „Montownia”. W jego przedstawieniu, mają zagrać sami mężczyźni. Podobno w rolę Podstoliny wcieli się Piotr Adamczyk, który stwierdził, że dzięki temu będzie mógł oglądać rzeczywistość z perspektywy kobiety, Klarą ma być Marcin Hycnar. Reżyser twierdzi, że nie mogą to być „kobiety” kojarzone z transwestytami, więc gra musi być bardzo autentyczna i pełna wyzwań. Dla siebie twórca przewidział kreację Papkina, którego nie udało mu się zagrać u Wajdy, ale z którym miał już kiedyś „do czynienia” – grał Papkina w Zemście reżyserowanej przez Zygmunta Hubnera, wystawianej w 1978 roku w Teatrze Powszechnym w Warszawie.


Dramat antyczny a szekspirowski (podobieństwa i różnice)

Dramat szekspirowski, podobnie jak i antyczny zaczyna się prologiem (wstępem) i kończy katastrofą. Antyczny „preferował” wiersz w oparciu o iloczas – różnice w długości wymawiania samogłosek i sylab, a szekspirowski posługiwał się między innymi wierszem białym (bezrymowym) i prozą. Postacie występujące w teatrze antycznym pochodziły tylko w wyższych sfer, natomiast w szekspirowskim „obrazowano” różne warstwy społeczne. Ponadto czynami bohaterów starożytnych kierowali bogowie, u Szekspira „każdy był kowalem swojego losu”. W świecie przedstawionym - w antyku niedopuszczalne było łączenie wątków fantastycznych z rzeczywistymi, świat ludzi i bogów był wyraźnie rozgraniczony, inaczej w teatrze szekspirowskim – tu „mieszanie” takich motywów było naturalne. W dodatku sceny śmierci, zabójstw rozgrywały się na oczach widzów, a nie jak w dramatach greckich – relacjonował je aktor. Role w antyku grali aktorzy w maskach (również partie kobiece), a w teatrze szekspirowskim – młodzi chłopcy. Dekoracja starożytna była uboga, u Szekspira bogata i zmienna – różne ubrania i przedmioty.

strona:    1    2    3  



On chce TO zrobić,
a Ty nie jesteś gotowa?

10 zdań, które pomogą Ci
zatrzymać chłopaka przy sobie!

Mój pierwszy raz...

Zobacz inne artykuły:

Inne
„Zemsta” Aleksandra Fredry - szczegółowe streszczenie
Cześnik – Maciej Raptusiewicz – charakterystyka szczegółowa
Biografia Aleksandra Fredry
Geneza „Zemsty”
Rejent Milczek – charakterystyka szczegółowa
Józef Papkin – charakterystyka postaci
„Zemsta” jako dramat - cechy komedii
„Zemsta” – sterszczenie w pigułce
Czas i miejsce akcji w „Zemście”
Charakterystyka pozostałych bohaterów
Komizm „Zemsty”
Znaczenie tytułu i motta „Zemsty”
Główne wątki w „Zemście”
Język „Zemsty”
Symbolika muru i jego rola w „Zemście”
Plan wydarzeń „Zemsty”
Twórczość Aleksandra Fredry
Kalendarium twórczości Fredry
Inscenizacje i ekranizacje „Zemsty”
Cytaty z Aleksandra Fredry
Słynne mury w historii i kulturze
Najważniejsze cytaty z „Zemsty”
Fredro - kalendarium życia
Bibliografia





Tagi:
• Zemsta jako przykład komedii